Jakie środki może zastosować Prezes GUM?
Postępowanie w sprawie wprowadzonych do obrotu lub oddanych do użytku wyrobów niezgodnych z wymaganiami wszczyna się z urzędu zgodnie z art. 76 ust. 1 ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, w przypadku stwierdzenia w toku kontroli, że wyrób nie spełnia wymagań. Organ nadzoru rynku prowadzący postępowanie (dla przyrządów pomiarowych - Prezes GUM) może zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy, w drodze postanowienia, wyznaczyć stronie postępowania termin na przedstawienie dowodów podjęcia działań potwierdzających: usunięcie niezgodności wyrobu, wycofanie wyrobu z obrotu lub użytku, odzyskanie wyrobu, zniszczenie wyrobu lub powiadomienie konsumentów bądź innych użytkowników o stwierdzonych niezgodnościach, określając termin i sposób powiadomienia.
Prezes GUM, w celu zbadania zasadności wszczęcia postępowania lub w jego toku, może zwrócić się do podmiotu gospodarczego o udzielenie dodatkowych informacji lub wyjaśnień dotyczących wyrobu (art. 77 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 84 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli stwierdzono, że wyrób nie spełnia wymagań, a strona postępowania nie przedstawiła dowodów potwierdzających usunięcie niezgodności wyrobu z wymaganiami, wycofanie wyrobu z obrotu lub użytku, odzyskanie wyrobu, zniszczenie wyrobu lub powiadomienie użytkowników o stwierdzonych niezgodnościach, organ nadzoru rynku prowadzący postępowanie może, w drodze decyzji:
- nakazać usunięcie niezgodności,
- nakazać wycofanie wyrobu z obrotu lub użytku,
- zakazać udostępniania wyrobu,
- nakazać odzyskanie wyrobu,
- nakazać zniszczenie wyrobu (jedynie w przypadku stwierdzenia, że wyrób stwarza poważne zagrożenie, którego nie można usunąć w inny sposób),
- nakazać powiadomienie konsumentów lub innych użytkowników o stwierdzonych niezgodnościach z wymaganiami, określając termin i sposób powiadomienia.