Uruchomienie platformy TRANS-TACHO
Informujemy, że z końcem 2023 r. uruchomiona została platforma TRANS-TACHO, która wspiera cyfrową realizację usług w sprawach tachografów.
https://www.trans-tacho.gum.gov.pl
Platforma TRANS-TACHO jest efektem realizacji zadania pt. „System informatyczny służący stworzeniu środowiska cyfrowego dla realizacji usług publicznych i zadań Głównego Urzędu Miar w sprawach tachografów – TRANS-TACHO”. Projekt zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa nr 2 „E-administracja i otwarty rząd” Działanie nr „2.1 Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”.
TRANS-TACHO to pakiet innowacyjnych e-usług uruchomianych w ramach cyfryzacji administracji publicznej. Usprawnia on wymianę dokumentów z Głównym Urzędem Miar osobom fizycznym i firmom, które zajmują się instalacją i serwisem tachografów.
Wśród dostępnych e-usług wymienić należy przede wszystkim te z zakresu certyfikacji:
- technika,
- podmiotu prowadzącego warsztat tachografów,
- podmiotu szkolącego,
- tachografu.
Kluczowymi odbiorcami platformy są:
- technicy warsztatów;
- podmioty prowadzące warsztat tachografów;
- podmioty szkolące techników warsztatów;
- producenci tachografów oraz elementów składowych tachografu;
- przewoźnicy drogowi – przedsiębiorcy działający na podstawie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego;
- kierowcy wykonujący przewozy drogowe - zatrudnieni w transporcie drogowym;
- służby kontrolne określone w art. 24 ustawy o tachografach: Krajowa Administracja Skarbowa; Straż Graniczna; Policja; Inspekcja Drogowa (GITD), Inspekcja Pracy.
W celu przejścia na stronę Systemu należy wpisać w przeglądarce: trans-tacho.gum.gov.pl
Użytkownicy urządzeń z systemami Android oraz iOS znajdą dedykowane dla swojego systemu aplikacje do pobrania za darmo z oficjalnych sklepów Google Play oraz App Store.
W celu uzyskania dostępu do wszystkich funkcjonalności systemu jako osoba fizyczna, należy założyć konto osobiste i dokonać rejestracji użytkownika. Rejestrację konta oraz poruszanie się po platformie z pewnością ułatwią przygotowane filmy instruktażowe.
Aby uzyskać dostęp do funkcjonalności przewidzianych dla pomiotów, po założeniu konta osobistego należy dodać, w profilu użytkownika osoby fizycznej, konto firmowe. W przypadku zakładania konta firmowego przez pełnomocnika, należy wypełnić pełnomocnictwo i przesłać je do Głównego Urzędu Miar. Dokładny opis postępowania znajduje się w zakładce Jak założyć konto? na platformie udostępnionego Państwu systemu.
Uruchomienie TRANS-TACHO oznacza kolejny krok milowy w kierunku cyfryzacji administracji miar:
- Klienci GUM uzyskali dostęp do wysokopoziomowych usług elektronicznych;
- wdrożono elektroniczną wymianę dokumentów pomiędzy GUM a Klientem;
- zastosowano elektroniczną formę uwierzytelniania zarówno Klientów, jak i jednostek Administracji Miar w ramach realizacji spraw;
- zmodernizowano rejestry publicznych baz danych (m.in. ewidencji warsztatów i techników), prowadzone przez GUM w obszarze tachografów,
- udostępniono w przystępnej i łatwej od obsługi formie (również na urządzeniach mobilnych) publiczne rejestry wymagane ustawą o tachografach;
- udostępniono do użytku wewnętrznego administracji miar bazy danych w zakresie:
- ewidencji podmiotów, posiadających zezwolenie na prowadzenie warsztatu, w tym dane techników, informacji o zawieszeniu prowadzenia działalności i podjęciu zawieszonej działalności, informacji o zmianach danych określonych w zezwoleniu, wykazów urządzeń będących na wyposażeniu warsztatów, zmian wyposażenia warsztatów;
- wydanych decyzji (zezwolenia, certyfikaty techników, certyfikaty podmiotów szkolących, świadectwa homologacji typu, świadectwa funkcjonalności tachografu lub jego elementów składowych) – w tym: zmiany, wygaszenia, cofnięcia.
Zapraszamy do wizyty na stronie Systemu TRANS-TACHO i korzystania z nowych e-usług.