19.07.2017Pierwsze w Polsce pomiary prędkości jednostek pływających w Gdańsku
Próby pomiaru prędkości jednostek pływających przeprowadził Okręgowy Urząd Miar w Gdańsku.
Pomiarów dokonano wspólnie z Kapitanatem Portu Gdańsk i Strażą Graniczną, pomiędzy filarami Mostu Siennickiego na Martwej Wiśle, przy użyciu bezprzewodowych bramek (fotocel) pomiarowych na podczerwień - tych samych, jakie używane są do przeprowadzania legalizacji przyrządów do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym. Do prób pomiarowych użyto przyrządu Integra-B (z dwoma kamerami i wideorejestracją), które posiada zatwierdzenie typu w Głównym Urzędzie Miar. W pomiarach wzięły udział jednostka Kapitanatu Portu Gdańsk o nazwie "Kontroler4", a także jednostka SMiKD - Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej (łódź hybrydowa typu Parker 900 Baltic) o nazwie „SG 045”. Jako bazy koordynująco–zabezpieczającej użyto najnowszego statku inspekcyjnego Kapitanatu Portu Gdańsk – „Kontroler 20”.
Bramki, które rozstawiono w odległości 7 m, zostały usytuowane na wysokości masztów radiowych jednostek pływających.
Ponadto na jednostce „Kontroler 4” umieszczono dodatkowy słupek na wysokości masztu radiowego, aby możliwe było przecięcie wiązki podczerwieni bramek pomiarowych. Urządzenie Integra-B wykorzystuje do określania prędkości szeroką wiązkę radarową (w porównaniu do np. lasera), co z powodzeniem sprawdza się przy pomiarach na wodzie. W rezultacie przyrząd poprawnie dokonywał pomiarów prędkości jednostek pływających na torze wodnym.
Były to pierwsze tego typu pomiary w kraju, wynikające z rosnącego zapotrzebowania na pomiary prędkości w związku z obowiązkami służb wodnych w tym zakresie. Sprawa uregulowania prawnego pomiarów prędkości jednostek pływających była poruszana na spotkaniach Konsultacyjnego Zespołu Metrologicznego ds. Regulacji Rynku.